Andy 'niet langer van het Freem'

Velen kennen hem als ‘Andy van ’t Freem’, maar dit is verleden tijd. Andy maakte recentelijk de overstap van begeleider naar verantwoordelijke personeelszaken. Van hulpverlener naar dienstverlener, zoals hij het zelf mooi weet te formuleren. Een opmerkelijke keuze. En daar willen we natuurlijk alles over weten.


Andy studeerde af als Bachelor Orthopedagogie aan Vives in 2004. Bijna onmiddellijk aansluitend op zijn stage kon hij starten in een tijdelijke job in Het Freem. Na een intermezzo in De Brink keerde hij er terug als vaste medewerker. Aanvankelijk als groeps- en later als integrale begeleider. Daarnaast had hij er ook een belangrijke sportieve (Skipsedrin, enz.) en digitaal-creatieve inbreng (fotografie, ontwerp, Game Atelier, enz.)

Omdat een dag tenslotte wel 24u telt, was hij tot voor kort ook heel actief betrokken in het vakbondswerk.


Hoe moeten we je voortaan noemen, Andy ?

Mijn officiële titel is ‘verantwoordelijke personeelszaken’, mijn werkplek is de personeelsdienst. Bij mij kan je terecht met vragen over vakantie, ouderschapsverlof, moederschapsbescherming, tijdskrediet, pensioen enz… Samen met mijn collega's van het secretariaat starten we nieuwe medewerkers in de vzw administratief op en geven we graag alle nodige info & toelichting over hun nieuwe werkplek. Voorts volg ik ook vacatures op en zorg er, samen met de collega's van het PR-team voor, dat die zowel intern als extern vlot te vinden zijn. Spontane sollicitaties en stage aanvragen komen meestal ook eerst bij mij binnen in de mailbox.


Een hele ommezwaai qua werkinhoud. Is het niet ?

Ik heb altijd ambitie gehad en spring graag met veel enthousiasme in nieuwe avonturen. In het verleden kreeg ik ook kansen om gevarieerde dingen te doen, aan werkgroepen deel te nemen, verantwoordelijkheden op te nemen. Hier ben ik de directie zeer dankbaar voor. Ook al deed ik mijn werk in de leefgroep eigenlijk nog altijd heel erg graag, en heb ontzettende veel bewondering voor mijn collega’s uit het heden & verleden die deze functie tot hun pensioen kunnen uitvoeren, zelf had ik altijd al het idee dat ik ooit nog wel eens andere uitdaging zou aangaan. Maar tegelijk wist ik ook dat ik in de vzw wou blijven. Ik sta immers voor honderd procent achter de missie en visie en ik voel me erg goed in de cultuur hier.

Doorheen mijn jaren van vakbondswerk heb ik mijn interesse in sociale wetgeving, personeel en personeelsbeleid steeds weten groeien. Vanuit de syndicale delegatie ben ik vooral bezig geweest met wat er leeft binnen onze organisatie. Mijn toenmalige taak als secretaris van de ondernemings-raad sloot al nauw aan bij thema’s die ik vanuit deze stoel ook ga opvolgen.


Wat viel je op bij de start van je nieuwe job job?

De erg warme ontvangst die mij op mijn nieuwe werkplek te beurt viel. En dat er nog steeds heel veel papier is! (toont mij verschillende kasten vol papier). Ik heb mezelf ondertussen wat kunnen installeren en ik ben nu volop bezig mijn weg doorheen dit alles te zoeken. Inzake digitalisering wil ik graag wat stappen vooruit zetten en uitzoeken hoe gegevens nog efficiënter kunnen verwerkt worden.


Zie je kansen en uitdagingen in je functie?

Ik wil vooral graag begrijpbare antwoorden geven op vragen, waarvoor collega's gewoon langslopen. Ik zeg niet dat ik alles zal weten, maar ik wil wel alles uitzoeken. Dat is voor mij de kern van mijn job. Het grote voordeel is dat ik de vzw en de cultuur ken. Ik ken dus ook veel mensen en veel mensen kennen mij. Zo kan het vertrouwen er misschien sneller zijn. Cultuur op een werkplek is een kwestie van aanvoelen, eerder dan aanleren.


Ga je ook iets missen?

Het rechtstreekse contact met de kinderen, jongeren en hun gezinnen. Dat zeker. Daarnaast ook het specifieke ‘teamgevoel’. Leuk is hier wel dat mensen vanuit het hoofdgebouw op